نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc
نوشته شده توسط : شبنم احمدی

امروزه با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و هزینه های سرمایش و گرمایش مکان های مسکونی، تجاری و اداری، لزوم استفاده از گاز آرگون در تولید شیشه دوجداره از اهمیت بسیاری برخوردار است. در نوشته ذیل سعی شده است با بررسی ۲ پارامتر سرعت صوت در گاز آرگون و ضریب هدایت گاز آرگون، به بررسی نقش گاز آرگون در شیشه دوجداره پنجره upvc بپردازیم.
همانطور که می دانید در کارخانجاتی که در آنها شیشه دوجداره upvc به صورت تماماً صنعتی تولید می گردد، حتماً در بین دوجدار شیشه گاز آرگون به میزان مشخص تزریق می گردد.
با توجه به اینکه گاز آرگون گازی است بی اثر در نتیجه در داخل شیشه و در بین دوجدار، هیچ ترکیب شیمیایی با دیگر اجزاء شیشه دوجداره مثل شیشه، اسپیسر و چسب نخواهد داشت و در نتیجه بهترین گزینه از این نظر می باشد.

آرگون و کاهش شدت صوت

با تزریق گاز آرگون تا میزان %۹۰ از حجم بین دوجدار شیشهupvc ، با توجه به سنگین بودن آن نسبت به هوا، هوا از بین دوجدار شیشه کاملاً خارج می گردد.
سرعت عبور صوت در هوا برابر است باM⁄S 350 در دمای c°۲۷ و در گاز آرگون برابر است با M⁄S 320 در دمای c°۲۷ ، همین امر نشان دهنده این است که صوت وقتی به یک فضای پر شده از آرگون برخورد می کند نسبت به فضایی که از هوا پر شده باشد، سرعت آن کاهش می یابد در واقع با سرعت کمتری این فضا را طی می کند.
پس می توان نتیجه گرفت که در صورت تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره سرعت صوت کاهش و در نتیجه آلودگی صوتی نیز کاهش می یابد .
مطابق با فرمول زیر هر چقدر دما افزایش یابد دسرعت صوت نیز افزایش می یابدو محاسبات فوق در دمای c°۲۷ انجام شده است.
V=√(γRT/M)

آرگون و کاهش ضریب هدایت

گاز آرگون دارای ضریب هدایتی معادل ۰.۰۱۷۷W/(M.K) می باشد. در جدول ذیل ضریب هدایت عناصر مختلف آورده شده است:
شیشه W/(M.K) 1.4
هوا ۰.۰۲۶۳
آرگون ۰.۰۱۷۷
کریپتون ۰.۰۰۹۴

همانطور که دیده می شود ضریب هدایت آرگون بعد از شیشه و هوا، پایین تر از همه می باشد. هرچه قدر ضریب هدایت پایین تر می باشد. انتقال انرژی به کندی صورت می گیرد. با توجه به فرمول ضریب انتقال حرارت، می توان به این نتیجه رسید که هرچه میزان K و یا همان ضریب هدایت جسمی پایین تر باشد، ضریب انتقال حرارت نیز پایین تر می شود.
K/(P*C_P ) α=

هرچه قدر ضریب انتقال حرارت پایین تر باشد بهتر است در واقع ان عنصر و یا آن جسم از saving انرژی بالاتری برخوردار می باشد، از اینرو می توان نتیجه گرفت که تزریق گاز آرگون در بین دجدار شیشه دوجداره باعث saving انرژی بهتری نسبت به هوا می شود.

گاز کریپتون با ضریب هدایت ۰.۰۰۹۴ دارای عملکرد بهتری نسبت به گاز آرگون در عایق سرما و گرما بودن شیشه دوجداره دارد اما به دلیل سمی بودن و قیمت بسیار بالا تنها در موارد خاص از ان استفاده می گردد. از این گاز در شیشه های دوجداره اماکن کنار فرودگاه ها و یا کارخانجات بزرگ با آلودگی صوتی بالای ۸۰ دسیبل استفاده میشود.

با توجه به مطالب ارائه شده می توان به این جمع بندی رسید که گاز آرگون با توجه به اینکه هم ضریب انتقال حرارتی پایین دارد و هم باعث کاهش سرعت صورت می گردد، از نظر عایق کردن شیشه دوجداره در برابر صوت و گرما و سرما، نقش بسزا و مهمی را در شیشه دوجداره دارد.

منبع: http://www.faradwin.com/





:: برچسب‌ها: شیشهupvc, گاز آرگون در پنجرهupvc, پنجره دوجداره upvc, Upvc, گاز در پنجره upvc ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 شهريور 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: